Počet zobrazení stránky

pátek 12. května 2017

Age of Sigmar

Tady je několik důvodů proč jsem si ve středu zahrál Age of Sigmar:

1. chtěl jsem provětrat figurky High Elves, na které se mi práší ve skříňce
2. blíží se 8. edice Warhammer 40000 a v té budou některé věci podobné (stejné?) jako v Age of Sigmar (mortal wounds, WS, BS, morálka)
3. na vlastní kůži poznat rozdíl mezi WFB a AoS (několik her WFB jsem odehrál, hlavně proti Gardistovi a jeho trpošům, mraky listování v pravidlech, ale byla to prča). Je AoS fakt tak blbá hra?

možná těch důvodů bylo víc, ale už ty vzpomínky a myšlenky moc neudržím...

Co mne zaujalo?

Tak v první řadě Swordmasters of Hoeth jsou na kulatých bejzách super cool. Vypadají jako fakt ranaři a ne skupinka na porážku pochodující formace na ošklivých hranatých placičkách. Kulaté bejsky přidaly elfům koule.


Warscrolls jsou fajn záležitost. není na nich příliš mnoho textu. Jsou tam všechna potřebná a důležitá pravidla. V podstatě nepotřebuješ ke hře nic, jen pár papírků. Myslím, že to určitě přispěje k tomu, že si hráči postupně "své" jednotky zapamatují snáze a rychleji, než při hledání spousty informací a profilů v codexech. Warscrolly jsou zdarma ke stažení na stránkách GW.

Vše je na svém místě. Rychle koukneš, rychle víš. Neporovnáváš žádné tabulky.
Informaci máš jasně danou. Keywords je super věc. Třeba když jsem chtěl uplatnit jakousi
velitelskou schopnost, Keywords mi jasně řekli na koho má efekt.
Něco podobného nás čeká ve Warhammer 40000 a já se na to těším. Určitě to hráčům (začínajícím, atd.) pomůže.

TO HIT (WS, BS) - Jasně definovaná hodnota, která říká na co "trefuješ". Už není potřeba nic přepočítávat, koukat do tabulek, něco porovnávat. Tady se říká na jako hodnotu D6 hituješ. ve W40K budou tyto hodnoty dvě WS a BS, nicméně budou rovněž pevně dány - jako v AoS TO HIT.

TO WOUND - nevím teď přesně jak by to mělo být ve W40K, ale zase... v AoS je to jedno číslo, které říká na jakou hodnotu D6 zraňuješ a hotovo.

REND (AP) - některé zbraně v AoS mají hodnotu REND. Dalo by se to asi přirovnat k AP u W40K v 8. edici. REND je postih na save. Tzn. máš 5+ Save. Trefí tě zbraň s REND 2 a... jsi bez Save (5 + 2 = 7; D6 má max. kolik? Áno, 6!) Některé věci, mám pocit že např. štít, zase SAVE mohou zlepšit. Vše je napsáno na warscrollech.

Další hodnotou spojenou s umíráním je Damage. Tento údaj definuje kolik teček ta která zbraň působí. Longbow na obrázku výše má Damage 1. Tzn. když hitne, woundne a ty nedáš save, dá ti zranění za 1 život. Jsou zbraně, které mají pochopitelně větší Damage a tím berou i víc životů na jeden hit/wound/nesave. Poměrně triviální mechanika. Prostě super.

Bravery (Leadership) - takto podobně (stejně?) by to mělo fungovat ve W40K v 8. edici. Na konci kola si jednotky, které dostaly nějaké tečky a přišly o modely hází Bravery test. Hodíš D6. K tomu přičteš počet mrtvých a porovnáš s Bravery. Hodnota, která přesáhne Bravery jednotky znamená další mrtvé (uprchlé z boje, atd.) příklad.

Swordmasters of Hoeth mají Bravery 7, za vlajku + 2 (tuším). Dostanou 4 tečky (rozuměj 4 mrtvé). Hodíš D6 a světe div se, padne 6. 
4 + 6 = 10
Bravery = 7 + 2 = 9
10 - 9 = 1

Takže, pokud si to pamatuji správně, Swordmasters mají další jeden mrtvý model. Nezdrhá celá jednotka. Zůstávají v boji. Frčej dál. Jen je jich už jen 5 (Hádejte, kolik jich bylo na začátku?)


Mortal Wounds - je peklo! Ale super!

Co mne nahnětlo

Problém byl sestavit si armádu. High Elves jsou v AoS rozčochnění na všechny možné strany, frakce a kdesi cosi. V Battlescribe si mi to podařilo pouze tehdy, pokud jsem měl zobrazeny všechno od ORDER. Pokud jsem si - jako neznalý pozadí AoS jednotek - nakliknul frakci AElf (nebo jak to je je), našel jsem tam asi jen jednu jednotku, další jednotky byly zase v jiné frakci... v BattleScribe jsem snad ani nenašel výraz High Elves. Nelenil jsem a za asi 40,- Kč jsem si zaplatil mobilní apku GW - Azyr - což je takový jednoduchý armybuilder, ale ani tady to nebyla žádná hitparáda. Prostě sestavit si list byl pro mne největší problém. Ale nakonec se povedlo.




Ano, mělo by se hrát od 1000 pts, ale na to nemám modely.

Blížíme se ke konci

Protivníkem byl Dredrug a hrál za krysáky, tzn. Skaven. Deploy probíhal po unitách. Tzn. já jednu, on jednu, já jednu, on jednu, já jednu, on jednu, já jednu, on jednu a on pak ještě asi další 3 :-)

Jelikož jsem dokončil Deploy jako první, začínal jsem i jako první hrát. Každé kolo se hází iniciativa. Hraní jednotek (aktivace) už střídavá není. Pravidla - ty nej, nej, nejzákladnější (asi 6 stran A4) jsou rovněž ke stažení zdarma na stránkách Games-Workshop (přímo na tomto odkaze i s Warscrolly).

Battlereport psát nechci. Takže spíš vyhodnotím jak se hrálo.

Bylo to velmi rychlé, velmi krvavé, velmi smrtelné a možná se budete divit i velmi zábavné. Hráli jsme na dva objectivy.

Tak jako se ze začátku někteří strašně vysmívali hře Summoner Wars (Války vyvolávačů) a teď už se nevysmívají, nedělal bych to ani u AoS. Nevím jak balanced/unbalanced armády v AoS jsou, nicméně v globálu si umím představit že hrát AoS jako matched battle na skutečně zcela vážně míněném eventu, může být rovněž náročné.

Tzn. u hraní AoS se musí přemýšlet, předvídat, plánovat. Jít naproti kostkám.

To že má hra relativně jednoduché mechaniky neznamená, že po stránce taktické/strategické je hra rovněž jednoduchá. Opět upozorňuji, že nyní nemluvím o balanced/unbalanced armádách/jednotkách. Jasně, pokud si někdo dá tu práci a udělá si do AoS AWA (Always Win Army), tak potom ztrácí AoS smysl. To ale pak každá hra. Ono totiž, to jaká je hra nezáleží pouze na autorech hry a pravidlech, ale i na hráčích samotných. Takže jsem fakt zvědav k čemu bude POWER ve W40K.

Že je mezi AoS a WFB je zcela zřejmé a pochopitelné.  Ovšem nedokážu říct,která hra je lepší. Nejde to, jsou dvě jiné hry. WFB mělo své kouzlo a bylo to super. Tohle bylo rovněž fajn.

Závěr

AoS bych doporučil lidem, kteří chtějí hrát GW wargaming, ale i pravidla 8. edice se jim budou zdát obtížná. AoS je pro lidi, kteří do Wargamingu teprve vstupují. AoS je pro lidi, kteří si chtějí odpočinout od relativní složitosti jiných her.

Má to atmosféru, dá se to hrát, a dá se to streamovat na Periscope a mít u toho debilní česko-anglické hlášky a pouštět si při deploy Skavenů Vlastu Burian - balada o deliriu tremens, konkrétně pasáž s myšákem bílým (00:01:50)...



Jo, asi si to ještě někdy zahraju. Ale teď už sem tu osmičku!

Žádné komentáře:

Okomentovat